PERFECT PIZZA




Lupasin eilen jakaa teille mun ohjeen pizzapohjaan, jota käytän lähes poikkeuksetta joka kerta pizzaa tekiessäni. Pizza on mun pravuuri ruokia tehdessäni, joten toivottavasti tämä ohje toimii teillä yhtä hyvin, kun mulla. Oon todennut tän ohjeen kaikista parhaimmaksi, mitä oon ikinä koittanu. Ei ehkä kaikista terveellisin mahdollinen, mutta ehdottomasti parhain. Kaikki mitat on noin mittoja ja jokainen voi silmämääräisesti kattoa, että taikina näyttää hyvältä. Ohjeesta tulee yksi pellillinen.



3dl vettä
11g hiivaa
2tl suolaa
4 rkl öljyä/voita/margariinia
6dl vehnäjauhoja




1. Laita kulhoon n. 3dl haaleaa, hieman lämmintä vettä. Sekoita sekaan pussillinen sunnuntain kuivahiivaa. Sekoita niin kauan, että hiiva liukenee veteen.
2. Lisää joukkoon n. 2tl suolaa. (Oman maun mukaan joko enemmän, tai vähemmän)
3. Lisää n. 6 dl vehnäjauhoja. ( Laitan aina sen 6dl jauhoja, vaikka taikina näyttäisikin kuivalta, sillä vettä voi lisätä joukkoon hieman lopuksi.)
4. Sulata sopivan kokoinen palanen voita mikrossa ja lisää n. 4rkl taikinaan.
5. Anna nousta n. 45min. esimerkiksi altaassa, jossa on lämmintä vettä. Peitä kulho liinalla.
6. Paista 250 asteessa n. 12-15min. 




Oon huomannut selvän eron siinä, että lisäänkö voin joko ennen jauhoja, vai jauhojen jälkeen. Omasta mielestäni taikinasta tulee paljon parempi jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa. Aina myöskin pizzaa tekiessäni en ikinä tingi ajasta, vaan annan taikinan nousta juuri niin kauan, kun koen sen sitä tarvitsevan. 



Jos teen pizzaa itelleni ja S:lle, niin päältä löytyy fetajuustoa, herkkusieniä, oliiveja, kinkkua ja jauhelihaa. Oon myöskin aivan äärettömän pikkutarkka ihminen pizzaa tekiessäni, sillä en henkilökohtaisesti tykkää reunoista, joten tomaattimurska ja täytteet on levitettävä jokapuolelle. 


Mulla ei valitettavasti oo kuvia kyseisestä pizzasta, joten kuvina saa toimia sitten vanhat ruokakuvat. 





Miten te saatte teidän pizzoista hyviä? Mikä on teidän onnistuneen pizzan salaisuus?



-Sara

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti